Tesla Motors (TSLA)

Von der Auto- zur Batteriefabrik

Gelingt es Tesla, Batterien in hoher Stückzahl und Qualität herzustellen, könnte es durchaus sein, dass das Batteriegeschäft als eigenständige Sparte höchst profitabel wird. Tendenz: Jeder Häuslebesitzer in sonnenreichen Gegenden versorgt sich selbst und hängt sich allenfalls sogar vom öffentlichen Netz um die Grundgebühren zu sparen.

Tesla Plans Battery for Household Energy-Storage Market

“We are going to unveil the Tesla home battery, the consumer battery that would be for use in people’s houses or businesses fairly soon,” Chief Executive Officer Elon Musk said during an earnings conference call with analysts Wednesday.
Combining solar panels with large, efficient batteries could allow some homeowners to avoid buying electricity from utilities. Morgan Stanley said last year that Tesla’s energy-storage product could be “disruptive” in the U.S. and in Europe as customers seek to avoid utility fees by going “off-grid.” Musk said the product unveiling would occur within the next month or two.
But the even larger market may be utility clients.
Die Stromversorger werden als noch ein grösseres Potenzial gesehen (glätten von Bedarfsspitzen)

Gescheiterweise würde es dahin gehen, dass die Versorger mit den Konsumenten verhandeln, dass sie am Netz bleiben und über ein Load Management System dem Versorgern mit ihren lokalen Batteriespeichern helfen, Spitzen zu brechen.

 
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Tesla Stock Shifts Into 'Insane Mode'

Musk took his trademark "vision" to audacious new levels, telling analysts this week that he expects revenue increases of 50 percent a year for the next 10 years, which would bring the electric-car maker's market valuation to an Apple-esque $700 billion by 2025, far from its current valuation of about $25 billion. According to Musk's numbers, Tesla would have to generate about $350 billion in annual revenue at that valuation, implying sales volume of well over 5 million vehicles per year. That would have Tesla surpassing the 2014 sales of such familiar names as Nissan, Honda and Fiat-Chrysler -- at significantly higher profit margins -- within a decade.
Das sind noch Unternehmer mit Visionen und hohen Zielsetzungen.
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Dieses "think big" geht uns Europäern etwas ab. Natürlich kann Musk auch grandios scheitern, aber wenn er es schafft ...

Die Diversifikation in die Haushaltspeicherbatterie, sieht der Autor als möglicherweise ein schlechtes Omen und verweist auf das Schicksal  von Coda Holdings.

The industry's planned diversification into home battery systems over the next six months could synergize well with Musk's SolarCity, but it could just as well prove to be a distracting dead end. If recent history is a guide, EV makers suddenly "pivoting" into stationary storage is hardly a sign of rude health.
Für Anleger bleibt TSLA weiterhin spannend,

 
Tesla Roadtrippers Juice Up From Yosemite to Jackson Hole: Car

Tesla drivers, already accustomed to plotting road trips based on Supercharger availability, are increasingly making lodging decisions based on where they can charge overnight. And remote inns and bed & breakfasts are quickly realizing that offering electric vehicle charging is another way to market their properties and reel in affluent travelers.
und dann noch jedem EV-Hersteller seine Tankstelle ...

Nissan Motor Co., which sells the all-electric Leaf, has installed about 800 high-speed charging stations in the U.S. and aims to have 1,700 by the spring of 2016. BMW AG, Volkswagen AG and ChargePoint Inc. are building 100 fast-charging stations along the East Coast and West Coast corridors to support BMW’s i3, Volkswagen’s e-Golf and other electric vehicles.
Irgendwie ist das Ganze doch noch etwas irrational. Plädiere nach wie vor auf schnell austauschbare, standartisierte Batteriemodule.

 
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Keine Konkurrenz für Tesla

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(Quelle: IEEE Spectrum)

Insbesondere wenn es heisst: "Es hat auch Pedale damit bei leerer Batterie die nächste Ladestation mit menschlicher Energie erreicht werden kann".

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Will Tesla Ever Make Money?

Ein Aspekt, den man vielleicht ob all der Hype um EV's nicht völlig ausser acht lassen sollte

As Musk strives to create a viable company for the long term, his most formidable challenger could be Toyota. The Japanese company swears by hydrogen fuel cells -- batterylike devices that produce power through an electrochemical reaction of hydrogen and air, with water vapor as the only byproduct.

  Fuel Cells
The company started marketing its Mirai fuel-cell car for $61,000 in Japan in December and hopes eventually to be selling hundreds of thousands a year, says Yoshimi Inaba, chairman of North American sales. The Mirai travels 300 miles with a hydrogen tank that can be refilled in five minutes. With high-volume manufacturing, Toyota has cut the cost of handbuilt fuel-cell components by 95 percent since 2008, says Satoshi Ogiso, a Toyota executive who helped develop the hybrid Prius. During the next decade, he says, Toyota expects to cut today’s production costs of the Mirai by two-thirds.
 
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The Case Against the Case Against Tesla

Tesla has seen better days: Fourth-quarter results were full of bad surprises, the company's prototype electric SUV has suffered multiple delays, and crashing oil prices weaken the case for electric vehicles. The stock has tumbled 30 percent since September
.

Während die Tesla-Fahrer begeistert sind, sind es die Analysten weniger.

For weeks, analysts have been bull hunting. “Things are far from rosy,” Barclays’s Brian Johnson wrote to investors. Bank of America’s John Lovallo says Tesla’s stock is overpriced—by a staggering 70 percent. The basic argument goes something like this: Recent sales have been disappointing, and the cost of Elon Musk’s ambition is about to go up as he builds new plants. The numbers don’t justify Tesla’s stock price.

If you believe that plug-in cars are the future, says Albertine, "Tesla has a defensible, multi-year, multi-billion dollar competitive advantage that is growing every day."
 
Porsche May Expand With New Electric Car to Challenge Tesla

Zuerst mal ein Kompliment von Porsche an Tesla

“Tesla has built an exceptional car,” Porsche chief Matthias Mueller said Friday at the brand’s annual press conference in Stuttgart, Germany. “They have a very pragmatic approach and set the standard, where we have to follow up now.”
um dann auch gleich klarzustellen, dass Porsche Kunden eben schon anders sind

The brand’s customers “don’t want a smartphone on four wheels or the biggest touchscreen in the center console,” said Mueller. “At Porsche there’s no room for window dressing.”
Und was will Porsche konkret machen?  Da tönt es reichlich vage

The Volkswagen AG unit plans to roll out its seventh model line by 2020, but has yet to make a final decision on the car’s form. Porsche previously said it might expand the Panamera coupe line with a smaller version or a more spacious shooting brake variant. Porsche has also been considering a sports car between the 911, which costs $151,100 for the Turbo version, and the $845,000 918 Spyder hybrid supercar. The new sports car model would be designed to challenge autos made by Ferrari SpA.
Der "elektrische" Porsche ist ein Hybrid: Panamera S E-Hybrid

Völlig nebulös die Aussage betr. EV

For an electric car, which would help the brand comply with tightening environmental regulations, Porsche is targeting a range of more 500 kilometers (310 miles) before needing to recharge, which shouldn’t take longer than a normal stop on a motorway, he said.
 
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Etwas für die Geschichtsbücher und die Tesla-Fans.

Um ein Haar wäre Tesla von Google gekauft worden!

Elon Musk Had a Deal to Sell Tesla to Google in 2013

In the first week of March 2013, Musk reached out to Page*, say the two people familiar with the talks. By that point, so many customers were deferring orders that Musk had quietly shut down Tesla’s factory. Considering his straits, Musk drove a hard bargain. He proposed that Google buy Tesla outright — with a healthy premium, the company would have cost about $6 billion at the time — and pony up another $5 billion in capital for factory expansions. He also wanted guarantees that Google wouldn’t break up or shut down his company before it produced a third-generation electric car aimed at the mainstream auto market.
*Larry Page ist CEO von Google

While the two companies were negotiating, Tesla’s frenzy of sales calls began to pay off, and a lot more people started buying the Model S. With its quarter drawing to a close and two weeks worth of cash in its coffers, Tesla began selling thousands of cars, enough to post an $11 million quarterly profit on $562 million in revenue.

Within two weeks of that announcement, the company’s shares had doubled, and Tesla had repaid its $465 million loan from the U.S. Department of Energy early, with interest. Musk broke off his negotiations with Google. He no longer needed a savior.
 
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Na, da sehen wir mal, welcher Kelch hier an uns vorübergegangen ist!
Wobei Elon Musk ja bekannt dafür ist, dass er Firmen aufbaut, um sie dann, wenn sie laufen, teurer zu verkaufen.

Ich prophezeie mal, dass die nächste Generation von Autos nicht zwangsläufig von der Automobilindustrie kommen wird sondern von Firmen wie Tesla, Google, Apple oder Zulieferern (Batterieherstellern) wie Samsung.

 
Na, da sehen wir mal, welcher Kelch hier an uns vorübergegangen ist!

Wobei Elon Musk ja bekannt dafür ist, dass er Firmen aufbaut, um sie dann, wenn sie laufen, teurer zu verkaufen.

Ich prophezeie mal, dass die nächste Generation von Autos nicht zwangsläufig von der Automobilindustrie kommen wird sondern von Firmen wie Tesla, Google, Apple oder Zulieferern (Batterieherstellern) wie Samsung.
Wobei "laufen" relativ ist. Tesla steigert den Umsatz rasant (wie Musks frühere Firmen), aber mit Gewinn ist im kapitalintensiven Autobusiness nicht vor 2020 zu rechnen, hat Tesla vor kurzem so bestätigt (vorher sind nur Scheingewinne "non-GAAP" möglich).

Und Tesla wird noch mehr frisches Geld brauchen da sie laufend in neue Märkte, wie eben stationäre Energiewinnung/speicherung, vorstossen:

http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-04-22/tesla-powered-wal-mart-stores-attest-to-musk-s-energy-ambitions

http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-04-21/tesla-motors-to-unveil-home-and-utility-batteries-april-30

usw.

Am 30. April folgen alle Details.

 
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Und Tesla wird noch mehr frisches Geld brauchen da sie laufend in neue Märkte, wie eben stationäre Energiewinnung/speicherung, vorstossen:

http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-04-22/tesla-powered-wal-mart-stores-attest-to-musk-s-energy-ambitions
Die Speicherung elektrischer Energie mittels Batterien hat m.E. eine grosse Zukunft. Meine Grobvision:- EV's mit leicht auswechselbaren, weltweit bezügl. Dimension und Stecker genormten Batteriemoduln (z.B. 10 kWh Module in handlicher Grösse. Zur Erinnerung: ein Tesla hat max. eine 85 kWh Batterie)

- Jedes EFH hat ein Batterieraum, mit den gleichen Batteriemoduln wie das Auto. Auf em Dach ist eine Solaranlage, welche die Batterien auflädt. Ein 5-Zi- EFH braucht mit E-Kochherd und Tumbler, ohne Warmwasserboiler (Warmwasser vom Dachkollektor) etwa 13 kWh/Tag, mit Boiler etwa 21 kWh/Tag (Quelle)

- Das "smart grid" geht bis in den einzelnen Haushalt. Dafür dass das EW einen Hausanschluss unterhält, kann es im Gegenzug die privaten Energiespeicher als Puffer für Last- resp. Produktionschwankungen nutzen.

Kostet dann die 10 kWh Batterie nur noch ein paar kFr. gibt das schon interessante Perspektiven.

(nur so im Vergleich: eine Starterbatterie (Bleiakku) speichert etwa 1 kWh)

 
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Kostet dann die 10 kWh Batterie nur noch ein paar kFr. gibt das schon interessante Perspektive
Tesla’s home battery, named “Powerwall,” is a rechargeable lithium-ion battery that mounts on the wall and comes in 7 kilowatt-hour or 10 kilowatt-hour versions, the company said in a statement. Deliveries will begin in late summer at prices starting from $3,000, Tesla said.
Tesla Launches Batteries for Homes, Businesses, Utilities

Wie immer sind die Ziele hochgesteckt

“Our goal here is to fundamentally change the way the world uses energy,” Musk said at an event Thursday at the company’s design studio in Hawthorne, California. “We’re talking at the terawatt scale. The goal is complete transformation of the entire energy infrastructure of the world.”
Ich würde langfristig nicht in Schweizer Kraftwerke investieren, die zur Energiespeicherung Wasser in hochgelegene Stauseen raufpumpen. Diese Speicher sind weit weg von den Verbrauchern und immer mehr auch weit weg von den Stromerzeugern.

 
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Der Ansatz ist sicher sehr interessant. Mit so einem Heimakku könnte ich meine Ölheizung auch bei Stromausfall betreiben ;-)

Ich frage mich jedoch, wie Umweltfreundlich so eine Lösung wirklich ist. Die Akkus haben ja eine begrenzte Lebensdauer, dann müsste es gute Recyclinglösungen geben. Die Förderung von Lithium ist ja auch nicht gerade Umweltschonend. Mich würde noch wunder nehmen, wieviele Tonnen Akkus es brauchen würde, um die Speicherfähigkeit eines beliebigen schweizer Stausees zu ersetzen.

 
Mich würde noch wunder nehmen, wieviele Tonnen Akkus es brauchen würde, um die Speicherfähigkeit eines beliebigen schweizer Stausees zu ersetzen.
Da machen wir doch mal ein bisschen 1. Jahr Physik und ein paar Ueberlegungen wie beim Fermi-Problem ("Wieviele Klavierstimmer gibt es in Chikago?")

Nehmen wir mal an, der Stausee habe eine Oberfläche von 50 km2. Eine Absenkung um 1 m heisst, dass 5*107 m3 Wasser abfliessen. Diese Wassermasse hat eine potenzielle Energie von E = m*g*h (m=Masse, g = Erdbeschleunigung, h = Höhe).

Nehmen wir an, die Fallhöhe h bis zur Turbine betrage 100 m, g = 10 (m/s2) und die Masse m = 5*1010 kg (1m3 Wasser ist etwa 1000 kg) Also

E = (5*1010) * 10 * 100 = 5*1013 J

1 J = 1 Ws, 1 kWh = 1000*3600 = 3,6*106 Ws

E = (5*1013)/3,6*106  = ca. 1,5 * 107 kWh

Nehmen wir an, der Gesamtwirkungsgrad (Stollen, Turbine, Generator) sei 40 % (vermutlich pessimistisch). Die gewonnene elektrische Energie wäre dann 6 Mio kWh. Dies wären so 60'000 Powerwall-Module. Soweit also der Energiespeicherungsvergleich Stausee - Batterie.

Der Witz liegt natürlich in den Konzepten zentral versus lokal.

Da es seit meinem ersten Physikjahr einige Jahrzehnte her ist, könnte sich oben natürlich ein  Fehlerchen eingeschlichen haben. Physik und Kopfrechnen sind wohl etwas altmodisch und im 21. Jh. wird man eher versuchen, die Antwort durch googeln zu erhalten.

 
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Und hier noch die Fortsetzung

Tesla’s Powerwall Event: The 12 Most Important Facts
 

"The issue with existing batteries," Musk mused, "is that they suck"
:cheers:

und wieder mal zur Erinnerung, dass Musk alle Patente seiner Firma freigegeben hat

12. The spirit of open source continues. Tesla’s open patent policy has been extended to both the battery technology and the design of the $5 billion gigafactory itself.
Finde ich schon sehr bemerkenswert.

Nachtrag: die offizielle Pressemitteilung von Tesla

 
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Musk zum dritten

The Philosophy Behind Elon Musk’s Bid to Turn Tesla Into a Home Battery Maker

Man wünschte sich, dass mehr Unternehmer (von Managern kann man das leider kaum erwarten) sich diese "ersten Prinzipien" zu eigen machen würden

Don’t assume anything. Don’t accept that what people have done before you is correct. Instead, formulate your engineering problem clearly and then start at the most basic level to solve it. In first-principles speak, this means getting right down to the raw physics to see if there are any laws of nature that might get in your way. If the physics allow for the possibility of something to happen, then carry on, even if the job seems very hard.
Ich hatte das Privileg während ein paar Jahren in einem (sehr erfolgreichen) Firma zu arbeiten, die dem Chef (Patron) alleine gehörte. Hatte er eine Idee, konnte ihn nichts stoppen, schon gar nicht der Hinweis auf die (Entwicklungs-) Kosten. Sein Standardspruch (sinngemäss): " Das ist mein Geld und macht euch keine Sorgen, meine Familie hat am Sonntag immer noch Fleisch auf dem Teller!"

 
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