Tesla Motors (TSLA)

Tesla to build world's largest lithium ion battery in Australia

An Australian state will install the world's largest lithium ion battery in a "historic" deal with electric car firm Tesla and energy company Neoen.

The battery will protect South Australia from the kind of energy crisis which famously blacked out the state, Premier Jay Weatherill said.

Tesla boss Elon Musk confirmed a much-publicised promise to build it within 100 days, or do it for free.

The 100-megawatt (129 megawatt hour) battery should be ready this year.


Bei so grossen Zahlen ist es immer gut, zumindest einen grössenordnungsmässigen Vergleich zum praktischen Leben zu haben. Zur Erinnerung: Energie (KWh) ist gleich Leistung (kW) x Zeit. Für den Fall einer stationären Batterie ist vor allem die Leistung wichtig, wenn sie nur für einen kurzen Stromversorgungsunterbruch wegen einer Störung gebraucht wird. Nehmen wir mal an ein durchschnittlicher Haushalt habe eine Anschlussleistung von 15 kW (Absicherung 3-Phasen 25 A) so könnten gegen 10'000 angeschlossen sein, Da es höchst unwahrscheinlich ist, dass alle gleichzeitg die Maximalleistung beanspruche, dürfte diese Zahl wohl 10x höher sein.

Ein ausführlicher Artikel von gizmodo:

All The Details On Tesla's Giant Australian Battery
 

Forbes beizeichnet das Ganze allerdings als einen Megahype

There's Less To Tesla's Big Australian Battery Deal Than Meets The Eye

Der Artikel bringt auch einige Zahlen zum Thema $$.

Der folgende Passus zeigt ein Missverständnis zwischen max. Leistung und max. Energie. Unbestritten ist offensichtlich nach allen Quellen, dass die Batterie mit max. 100 MW belastet werden kann. 1 Stunde Kapazität für den unwahrscheinlichen Fall, dass dauernd die Maximalleistung beansprucht witrd, 3 Stunden wohl für den realisitischen Fall.

South Australian grid operators had indicated that their system woes could be alleviated by adding fast reacting electricity storage capable of providing 100 MW for somewhere between one and three hours. Supposedly, that amount of stored electricity would be sufficient to smooth out fluctuations produced by variations in wind speed.

Stating the obvious, there is a factor of 3 difference in size between a 100 MWhr battery and a 300 MWhr battery. However, Rive seemed to indicate during an interview with the Australian Financial Review that Tesla was interested in supplying the high end of the range.

 
The Electric Car Revolution Is Accelerating

(Der Artikel enthält auch viele interessante Grafiken)

Die zwei Hauptprophezeiungen

  • 2025 werden EV's billger sein als Autos mit Verbrennungsmotoren
  • Die Fabrikationskapazität für Batterien wird sich in den nächsten 4 Jahren verdreifachen, von heute 90 GWh auf 270 GWh
"Electric cars are intrinsically cheaper than gas or oil fuelled cars because they're simpler and their maintenance is a lot easier,” said Enel SpA Chief Executive Officer Francesco Starace said in an interview in Rome.


Der Trend Richtung EV's ist unbestritten. Es ist offensichtlich nur noch eine Frage der Geschwindigkeit. Es gibt keine Anzeichen dafür, dass eine zunehmende Nachfrage nach Batterien deren Preis steigen lässt. Deren Herstellkosten sinken laufend, zudem könnte etwas ähnliches wie beim Erdöl passieren, wo das (Ueber-) Angebot den Preis bestimmt und nicht die Nachfrage (siehe)

Und wo (längerfristig) investieren?

  • Graphite demand will soar to 852,000 tons a year in 2030 from just 13,000 tons in 2015
  • Nickel and aluminum demand will both see demand from EVs rise to about 327,000 tons a year from just 5,000 tons in 2015
  • Production of lithium, cobalt and manganese will each increase more than 100-fold

 
Kann man die Dauer so einer "kleiner" Krise irgendwie einschätzen? Bin ziemlicher anfänger jedoch habe ich mich die letzten wochen ziemlich mit der Tesla Aktie beschäftigt und das wahr schon ein bisschen vorhersehbar das die Quartalszahlen nicht erreicht wurden und der Kurs sinken wird.

 
Im Zusammenhang mit der aktuellen Steuergesetzreform iin den USA

EVs From Tesla and GM May Start Losing Their Tax Credits

Die Steuerabzüge für EV's könnten unter die Räder kommen, ganz im Sinne der "ölfreundlichen" Regierung.

Electric vehicles have caught the eye of many American consumers. But it’s not only the cars’ green cred that seals the deal. Another big lure: a federal tax credit of up to $7,500 per vehicle. Now that lucrative incentive may be fading away for two reasons. First, buyers of vehicles from leading EV makers such as Tesla Inc. and General Motors Co. could soon use up the maximum value of tax credits for their brands. (They’re capped for each manufacturer.) But worse for the entire industry, all EV credit provisions in the U.S. tax code are at risk of being eliminated as part of the horse trading under way over a tax cut bill.


To understand what could happen to electric car sales if Republicans phase out federal EV incentives, look at what happened in Georgia. Electric car sales there were growing briskly until the state cut its $5,000 electric vehicle tax credit in June 2015. Sales crashed from as many as 1,400 electric cars a month statewide to fewer than 100 the month after the incentive was axed.

Automakers fear a similar sales plunge if the federal tax credit goes away. Losing the credit would crush sales of electric cars just as most major automakers are beefing up to sell a slew of EVs over the next five years. “The credits matter a lot,” says Eric Noble, president of the CarLab, a consulting company in Orange, Calif. “In states without EV mandates or incentives, you’ll see sales crater.”


Electric cars have always been a tough sell to Americans, who are hooked on big SUVs and cheap gasoline. But the tax credits have helped juice sales, especially for lower-priced EVs and plug-in hybrids, Noble says. Even if Congress doesn’t do away with the credits, each manufacturer—under the existing IRS program—would see the incentive start to phase out once it sells 200,000 EVs or plug-in hybrids. Tesla, Nissan Motor Co., and GM would be the first to see their credits dwindle, because they’ve sold the most EVs.

 
Kann man die Dauer so einer "kleiner" Krise irgendwie einschätzen?


Meinst du dies?

Tesla’s Elon Musk Reassures Investors Over Model 3 Delays

A year ago, Tesla’s chief executive, Elon Musk, pledged to revolutionize auto manufacturing with a major expansion of the company’s electric-car factory in Fremont, Calif.

But after disrupting the automotive world with innovative technology, stunning designs and its commitment to an all-electric lineup, Tesla is hamstrung on the most basic part of the car business: getting new vehicles built on time.

On Wednesday, Mr. Musk sought to calm investors over production delays in Tesla’s first mass-market offering, the Model 3, portraying the problems as no more than temporary glitches associated with bringing a new vehicle to market.
(hamstrung = handlungsunfähig)

Wie lange üblicherweise eine "temporäre Störung" in der Autobranche dauert, kann ich auch nicht beantworten. Aus dem Bauch: 6-12 Monate.

 
Elon Musk said last week that Tesla Inc. is designing a new sports car that could go from zero to 60 mph in 1.9 seconds. Not bad, but here’s a speed number that investors might want to focus on instead: 


Tesla’s Burning Through Nearly Half a Million Dollars Every Hour

Over the past 12 months, the electric-car maker has been burning money at a clip of about $8,000 a minute (or $480,000 an hour), Bloomberg data show. At this pace, the company is on track to exhaust its current cash pile on Monday, Aug. 6. (At 2:17 a.m. New York time, if you really want to be precise.)
(Journalisten-Milchmädchenrechnung :mrgreen: )

Vom schnellsten Sportwagen bis zum teuersten Lastwagen ... ambitiös ist er, unser Elon

 
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Reaktionen: CrashGuru
Wie gesagt ambitiös oder überambitiös?

Tesla’s Newest Promises Break the Laws of Batteries

Na ja ein "Batteriegesetz" ist ja noch kein Naturgesetz.

Elon Musk knows how to make promises. Even by his own standards, the promises made last week while introducing two new Tesla vehicles—the heavy-duty Semi Truck and the speedy Roadster—are monuments of envelope pushing. To deliver, according to close observers of battery technology, Tesla would have to far exceed what is currently thought possible.


Eben, keine Physik sondern Prophezeiungen.

Das Versprechen bezügl. des Lastwagens:

80,000 pounds for 500 miles on a single charge, then recharge 400 miles of range in 30 minutes.


Nach Bloomberg Berechung wären dafür Ladestationen mit der 10-fachen Leistung der heutigen Supercharger erforderlich (rund 1200 kW statt 120 kW). Gemäss Wikipedia soll dieser Megacharger allerdings bereits entwickelt worden sein.

Ich stelle mir mal vor, dass all die E-Laster so um die Mittagszeit (Lunch) stoppen und ihre Vehikel aufladen. Das  arme Verteilnetz! Aber das ist ja vielleicht zu kurz gedacht, da dannzumal die Laster gar keinen Chauffeur mehr haben und selbständig eine Ladestation aufsuchen. Dann nämlich, wenn sie und nicht der Fahrer hungrig sind.

These claims are so far beyond current industry standards for electric vehicles that they would require either advances in battery technology or a new understanding of how batteries are put to use, said Sam Jaffe, battery analyst for Cairn Energy Research




Oder, so sagt der Experte, sie sagen nicht alles was sie wissen.

“I don't think they're lying,” Jaffe said. “I just think they left something out of the public reveal that would have explained how these numbers work.”


Und zum Sportwagen (Roadster) mit einer Reichweite von 1'000 km und  von 0 auf 100 km/h in 1,9 s (Beschleunigung etwa 1,5 g)?

To achieve such power and range, Musk said the tiny Roadster will need to pack a massive 200-kilowatt-hour battery. That’s twice the size of any battery Tesla currently has on the road. Musk has previously said he won't be making the packs bigger on the Model S and Model X because of space constraints. So how can he double the pack size in the smaller Roadster?


Prinzip Hoffnung oder "Kommt Zeit kommt Batterie"?

 
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Elektroauto-Hersteller Tesla will Fabrik in China bauen

Shanghai, 10. Jul (Reuters) - Inmitten des Handelsstreits zwischen den USA und China will der US-Elektroautopionier Tesla ein Werk in Shanghai bauen. Eine entsprechende Vereinbarung sei am Dienstag unterzeichnet worden, teilte die Stadtverwaltung mit. Jährlich sollen in dem Werk 500.000 Fahrzeuge hergestellt werden. Bei der Feier war auch Tesla-Chef Elon Musk anwesend.

Tesla plant schon länger den Bau einer eigenen Fabrik in China, um vom stark wachsenden Markt für Elektroautos zu profitieren. Zudem entgeht das Unternehmen auf dieser Weise den Einfuhrzöllen von 25 Prozent für US-Fahrzeuge, die im Zuge des Handelsstreits verhängt wurden. Allein am Wochenende hob Tesla die Preise in China zweimal an; die Fahrzeuge sind nun 70 Prozent teurer als in den USA.