TSLA-Chef Musk reagiert heute relativ entnervt auf die Feuer-Vorwürfe:
Since the Model S went into production last year, there have been more than a quarter million gasoline car fires in the United States alone, resulting in over 400 deaths and approximately 1,200 serious injuries (extrapolating 2012 NFPA data). However, the three Model S fires, which only occurred after very high-speed collisions and caused no serious injuries or deaths, received more national headlines than all 250,000+ gasoline fires combined. The media coverage of Model S fires vs. gasoline car fires is disproportionate by several orders of magnitude, despite the latter actually being far more deadly.
Reading the headlines, it is therefore easy to assume that the Tesla Model S and perhaps electric cars in general have a greater propensity to catch fire than gasoline cars when nothing could be further from the truth.
Journalists with a deep knowledge of the car industry, such as the news editor of Automotive News, understand and attempt to rebut this notion, but they have been drowned out by an onslaught of popular and financial media seeking to make a sensation out of something that a simple Google search would reveal to be false. I would also like to express appreciation for the investigative journalists who took the time to research and write an accurate article.
The degree to which this is outrageous is described well in the above-mentioned Automotive News article. There are now substantially more than the 19,000 Model S vehicles on the road that were reported in our Q3 shareholder letter for an average of one fire per at least 6,333 cars, compared to the rate for gasoline vehicles of one fire per 1,350 cars. By this metric, you are more than four and a half times more likely to experience a fire in a gasoline car than a Model S! Considering the odds in the absolute, you are more likely to be struck by lightning in your lifetime than experience even a non-injurious fire in a Tesla.
Those metrics tell only part of the story. The far more deadly nature of a gasoline car fire deserves to be re-emphasized. Since the Model S went into production mid last year, there have been over 400 deaths and 1,200 serious injuries in the United States alone due to gasoline car fires, compared to zero deaths and zero injuries due to Tesla fires anywhere in the world.
There is a real, physical reason for this: a gasoline tank has 10 times more combustion energy than our battery pack. Moreover, the Model S battery pack also has internal firewalls between the 16 modules and a firewall between the battery pack and passenger compartment. This effectively limits the fire energy to a few percent that of a gasoline car and is the reason why Dr. Shibayama was able to retrieve his pens and papers from the glove compartment completely untouched after the recent fire (caused by a high speed impact with a tow hitch). It is also why arsonists tend to favor gasoline. Trying to set the side of a building on fire with a battery pack is far less effective.
http://www.teslamotors.com/blog/mission-tesla
Klar, es sind noch wenige Model S auf den Strassen, aber im Vergleich dazu brennen jedes Jahr in den USA 250k+ Autos....davon sprechen wenige Leute in den Medien.
Mit dem von MF erwähnten Bubble bei der momentanen Bewertung bin ich einverstanden. Man hat ja gesehen, dass zum Beispiel auch BMW gut bewertete Elektroautos bauen (der BMW i3 kam diese Woche auf den Markt) kann.
Sicher, TSLA ist momentan die einzige Firma, die
Langstrecken-Elektroautos baut. Die anderen Anbieter haben nur kleinere Autos mit bis zu ca. 200km Reichweite im Angebot, oder Kombinationen wie dem "Range Extender" als optionalem Zusatzmotor beim BMW um Reichweite zu erhöhen:
http://www.autoexpress.co.uk/bmw/i3/667 ... e-extender )
Aber: Dank dieser grossen Reichweite bleibt bei TSLA natürlich der Gesamtpreis hoch wegen den Batterien. Deren Preis zu senken wird zentral bleiben über die nächsten Jahre und den Preis der TSLA-Aktie sicher stark beeinflussen.
Es hängt alles an den Batterie-Kosten...Strom gibt es genug, da gibt es mehrere Studien. (Viele Leute glauben immer noch, man müsse wegen Elektroautos neue AKWs etc. bauen, das stimmt nicht, Mehrverbrauch wird klein sein.)
Dann gibt es noch Leute, die meinen, dass bestehende Autofirmen nur ungern Langstrecken-Elektroautos bauen (werden) weil sie damit den Absatz ihrer Benziner/Dieselflotte gefährden, die altbekannte "Kannibalisierung". Das dürfte wieder TSLA helfen, da sie rein auf Elektro setzen.
Nach dem Exkurs zurück zur TSLA-Aktie
Bleibt eine volatile Sache. Ueber $80-100 würde ich persönlich nicht einsteigen.
PS: VW, BMW und Renault sowie Nissan bieten nun serienmässige Elektrofahrzeuge in der Schweiz an, das sind schon einige grosse Marken. Besonders erstaunlich BMW. Deren Plakate sieht man momentan überall in der Schweiz mit i3-Werbung:
http://www.persoenlich.com/news/werbung ... ouVs43yDxg
Hätte man sich sicher vor wenigen Jahren noch schlecht vorstellen können von BMW. Den traditionellen BMW-Kunden wird das wohl eher weniger ansprechen (ist sicher auch gewollt so).